Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Arti Kata "Madaniyah" menurut Kamus Agama Islam - Rebanas

Arti Kata "Madaniyah" Menurut Kamus Agama Islam

Halaman ini menjelaskan Arti Kata Madaniyah menurut Kamus Agama Islam. Selain Arti, mungkin juga disertakan contoh kalimat yang memakai kata Madaniyah.

definisi Madaniyah

Madaniyah: Ayat atau surah yang turun seduah hijrah; baik ia turun di Makkah ataupun di Madinah, ataupun di dalam salah satu perjalanan.

Lebih lanjut mengenai Madaniyah
Contoh kalimat untuk "Madaniyah"

Berbagai contoh kalimat untuk kata atau frase "Madaniyah" tersedia di halaman contoh kalimat. Silakan kunjungi halaman khusus contoh kalimat menggunakan kata Madaniyah untuk melihat berbagai penerapan riil di kehidupan nyata.

Lebih lanjut mengenai Madaniyah

Madaniyah terdiri dari 1 kata. Kata tersebut mempunyai 10 kata terkait yakni sebagai berikut:

Madaniyah Ayat atau surah yang turun seduah hijrah; baik ia turun di Makkah ataupun di Madinah, ataupun di dalam salah satu perjalanan.
Ayat Sajadah Ayat-ayat al-Quran yang disunatkannya kita melakukan sujud apabila kita membacanya sama ada kita dalam keadaan solat atau di luar solat. Terdapat 14 tempat di dalam al-Quran. Sujud ini dinamakan sujud sajadah atau sujud tilawah.
diat Hukuman yang berbentuk ganti rugi yang dikenakan ke atas penbunuh setelah waris orang yang dibunuhnya itu memaafkan kesalahannya, jika tidak dimaafkan ia akan dikenakan hukuman qisas.
Dibagh Menyamak kulit binatang,. Semua kulit binatang yang aliun daripada anjing dan babi menjadi suci dengan disamak. Caranya sila lihat pada bab samak.
Dirayah Ilmu yang membahaskan makna atau maksud perkataan-perkataan di dalam hadis bersandarkan kaedah bahasa.Ia satu cabang daripada ilmu hadis.
I’Rab Ilmu yang membahas kedudukan setiap kata dalam suatu kalimat.
I’Tikaf
Ad-Dahr (Surah) Surah al-Quran yang ke-76. Surah ini mengandungi 31 ayat diturunkan di Mekah. Ad-Dahr bermaksud masa. Didalam surah ini , Allah S.W.T. telah mengingatkan manusia kerana masa sentiasa beredar dan manusia masih dalam keadaan leka.
Ad-Duha (Surah) Surah al-Quran yang ke-93. Surah ini mengandungi 11 ayat yang diturunkan di Mekah. Ad-duha bererti waktu pagi kerana Allah S.W.T. telah bersumpah dengan waktu duha bahawa Dia tidak akan sekali-kali meninggalkan Nabi s.a.w. sepertimana yang dikatakan oleh orang kafir.
Al-'Alaq (Surah) Surah al-Quran yang ke-96. Surah ini mengandungi 19 ayatyang diturunkan di Mekah. Ayat 1 hingga 5 merupakan ayat al-Quran yang mula-mula sekali diturunkan di Gua Hira'. Al-Alaq ertinya segumpal darah, kerana di dalam ayat yang kedua Allah menceritakan bahawa Dia menjadikan manusia itu daripada segumpal darah yang beku.
Simpan Informasi Agar Tidak Hilang

Jika informasi mengenai "Madaniyah" ini bermanfaat, sila bagikan ke teman atau simpan di akun media sosial memakai menu berikut.

Pertanyaan, Kritik, Koreksi dan Saran
Jika anda mempunyai pertanyaan, saran, kritik, atau laporan kesalahan penulisan, dll. Baik mengenai halaman ini, atau mengenai kamus ini, silakan memakai formulir di bawah.
Index Kamus Agama Islam
Tentang Kamus Agama Islam

Kamus Kamus Agama Islam ini merupakan online. Jika anda mencari terjemah atau arti kata menurut kamus Kamus Agama Islam, anda bisa mencari disini. Kamus bisa ditelaah menggunakan abjad atau formulir pencarian.