Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Arti Kata "Abdullah Bin Ubai" menurut Kamus Agama Islam - Rebanas

Arti Kata "Abdullah Bin Ubai" Menurut Kamus Agama Islam

Halaman ini menjelaskan Arti Kata Abdullah Bin Ubai menurut Kamus Agama Islam. Selain Arti, mungkin juga disertakan contoh kalimat yang memakai kata Abdullah Bin Ubai.

definisi Abdullah Bin Ubai

Abdullah Bin Ubai: Seorang yang berbangsa Yahudi dan ketua Munafik di Madinah semasa zaman Rasulullah s.a.w. Golongan ini berpura-pura solat dan melakukan ibadat-ibadat lain, bersama-sama orang Islam yang lain untuk mencari pengaruh. Namun sebenarnya mereka adalah musuh dalam selimut yang sentiasa menunggu peluang untuk menjatuhkan Islam.

Lebih lanjut mengenai Abdullah Bin Ubai
Contoh kalimat untuk "Abdullah Bin Ubai"

Berbagai contoh kalimat untuk kata atau frase "Abdullah Bin Ubai" tersedia di halaman contoh kalimat. Silakan kunjungi halaman khusus contoh kalimat menggunakan kata Abdullah Bin Ubai untuk melihat berbagai penerapan riil di kehidupan nyata.

Lebih lanjut mengenai Abdullah Bin Ubai

Abdullah Bin Ubai terdiri dari 3 kata. Kata tersebut mempunyai 10 kata terkait yakni sebagai berikut:

Islam Agama Allah S.W.T. yang dibawa oleh Nabi s.a.w. untuk manusia sejagat. Semua manusia diperintah untuk mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan segala yang dilarang. Dasar agama Allah S.W.T. dari Nabi Adam a.s. sehingga Nabi s.a.w. tidak berubah iaitu bertuhankan Allah yang Maha Esa. Cuma yang berubah ialah perkara-perkara yang berkaitan dengan syariah saja kerana mengikut kesesuaian masa.
solat Ibadah yang terdiri dari perkataan dan perbuatan tertentu yang dimulai dengan takbir bagi Allah dan disudahi dengan memberi salam.
Abdullah Bin Salam Seorang yang berbangsa Yahudi daripada Bani Qainuqak di Madinah. Beliau memeluk Islam pada zaman Rasulullah s.a.w. dan banyak menceritakan kisah Israiliyat.
Abdullah Bin Ubai Seorang yang berbangsa Yahudi dan ketua Munafik di Madinah semasa zaman Rasulullah s.a.w. Golongan ini berpura-pura solat dan melakukan ibadat-ibadat lain, bersama-sama orang Islam yang lain untuk mencari pengaruh. Namun sebenarnya mereka adalah musuh dalam selimut yang sentiasa menunggu peluang untuk menjatuhkan Islam.
Solat Dhuha Solat sunah 2 raka’at atau 8 raka’at atau 12 raka’at yangwaktunya mulai terbitnya matahari setinggi tombak (sekitar jam 8 pagi) hingga menjelang waktu dzuhur.
Solat Hajat Solat sunah 2 raka’at yang waktunya tidak ditentukan, sesudah bersalam maka berdo’alh kepada Allah sesuai dengan hajatnya.
Solat Istikharah Solat sunah 2 raka’at minta pilihan terbaik kepad Allah, waktu mengmalkannya tidak ada ketentuan. Sesudah solat maka memohonlah do’a kepada Allah akan segala apa yang menjadi pilihan dari  hajatnya
Solat Istisqa Solat sunah 2 raka’at untuk meminta hujan yang dikerjakan dengan berjama’ah.
Solat Khauf Solat ketika dalam keadaan ketakutan, misalnya peperangan.
Solat Khusuf Solat sunah 2 raka’at jika terjadi gerhana bulan, jika terjadi gerhana matahari disebut solat kusuf.
Simpan Informasi Agar Tidak Hilang

Jika informasi mengenai "Abdullah Bin Ubai" ini bermanfaat, sila bagikan ke teman atau simpan di akun media sosial memakai menu berikut.

Pertanyaan, Kritik, Koreksi dan Saran
Jika anda mempunyai pertanyaan, saran, kritik, atau laporan kesalahan penulisan, dll. Baik mengenai halaman ini, atau mengenai kamus ini, silakan memakai formulir di bawah.
Index Kamus Agama Islam
Tentang Kamus Agama Islam

Kamus Kamus Agama Islam ini merupakan online. Jika anda mencari terjemah atau arti kata menurut kamus Kamus Agama Islam, anda bisa mencari disini. Kamus bisa ditelaah menggunakan abjad atau formulir pencarian.