Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Arti Kata "Hablul-Hablah" menurut Kamus Agama Islam - Rebanas

Arti Kata "Hablul-Hablah" Menurut Kamus Agama Islam

Halaman ini menjelaskan Arti Kata Hablul-Hablah menurut Kamus Agama Islam. Selain Arti, mungkin juga disertakan contoh kalimat yang memakai kata Hablul-Hablah.

definisi Hablul-Hablah

Hablul-Hablah: Anak binatang yang masih dalam kandungan perut ibunya. Ia tidak sah dijual beli.

Lebih lanjut mengenai Hablul-Hablah
Contoh kalimat untuk "Hablul-Hablah"

Berbagai contoh kalimat untuk kata atau frase "Hablul-Hablah" tersedia di halaman contoh kalimat. Silakan kunjungi halaman khusus contoh kalimat menggunakan kata Hablul-Hablah untuk melihat berbagai penerapan riil di kehidupan nyata.

Lebih lanjut mengenai Hablul-Hablah

Hablul-Hablah terdiri dari 1 kata. Kata tersebut mempunyai 10 kata terkait yakni sebagai berikut:

Hablul-Hablah Anak binatang yang masih dalam kandungan perut ibunya. Ia tidak sah dijual beli.
Anak Bulan Bulan yang berbentuk seperti bulan sabit, ianya boleh dilihat pada satu hari bulan. Orang Islam menentukan puasa dan Hari Raya dengan melihat anak bulan. Cara ini dikatakan cara rukyah.
I’Rab Ilmu yang membahas kedudukan setiap kata dalam suatu kalimat.
I’Tikaf
sujud sahwi Sahwi bermaksud lupa sesuatu. Pengertian dari segi syarak adalah terlupa sesuatu di dalam solat. Sujud sahwi adalah sujud yang dilakukan sebanyak dua kali setelah selesai bacaan Tahiyat akhir dan sebelum salam; ia dikerjakan untuk menutup kecacatan dalam pelaksanaan solat kerana terlupa, dan hukumnya adalah sunat.
Al-Anbia' (Surah) Surah al-Quran yang ke-21. Surah ini mengndungi 112 ayat yang diturunkan di Mekah. Anbia ertinya hal-hall nabi kerana di antara ayat 48 hingga 91 ada menceritakan kisah mereka.
Al-Ghasyiah (Surah) Surah al-Quran yang ke-88.Surah ini mengandungi 26 ayat dan diturunkan di Mekah. Ianya bererti Kiamat.
Al-Jathiah (Surah) Surah al-Quran yan ke-45. Surah yang mengandungi 37 ayat yang diturunkan di Mekah. Al-Jathiah bererti manusia yang berlutut kerana sangant takut pada haru Kiamat nanti.
Alif Lam Qamariah Satu daripada istilah hukum tajwid iaitu tiap-tiap alif lam yang ada pada awal kalimah yang bermula dengan huruf-huruf berikut- alif, ba, jim, ha, ho, ain, ghin, fa, kob. Kaf, mim, wau, ha dan ya. Hukum bacaannya ialah hendaklah dibaca dengan jelas bunyi lam mati .
Alif Lam Syamsiah Satu daripada istilah hukum tajwid. Iaitu tiap-tiap alif lam yang ada pada awal kalimah yang bermula dengan huruf-huruf berikut- ta, sa, dal,zal, ra, zai, sin, syim, sod, dhot, to, zo, lam, nun. Hukum bacaannya ialah bunyi lam mati dihilangkan dan huruf alif disabdukan kepada huruf yang berikutnya.
Simpan Informasi Agar Tidak Hilang

Jika informasi mengenai "Hablul-Hablah" ini bermanfaat, sila bagikan ke teman atau simpan di akun media sosial memakai menu berikut.

Pertanyaan, Kritik, Koreksi dan Saran
Jika anda mempunyai pertanyaan, saran, kritik, atau laporan kesalahan penulisan, dll. Baik mengenai halaman ini, atau mengenai kamus ini, silakan memakai formulir di bawah.
Index Kamus Agama Islam
Tentang Kamus Agama Islam

Kamus Kamus Agama Islam ini merupakan online. Jika anda mencari terjemah atau arti kata menurut kamus Kamus Agama Islam, anda bisa mencari disini. Kamus bisa ditelaah menggunakan abjad atau formulir pencarian.